. |
مهدویت: امام صادق(ع) ذیل آیه 140آل عمران می فرماید: از زمان خلقت آدم دولتی از خدا و دولتی از شیطان بوده وصاحب دولت خدا فقط قائم آل محمد(عج) است.
القائم نیوز به نقل از خبرگزاری شبستان: از امام صادق (ع) درباره آیه 140آل عمران که می فرماید: و تلک الایام نداولها بین الناس. و ما این روزها (پیروزی و شکست) را در میان مردم می گردانیم (که این خاصیت زندگی جهان است). سوال شد ایشان در جواب فرمودند: از زمان خلقت آدم، دولتی از خدا و دولتی از شیطان بوده پس در این زمان دولت خدا کجا است؟ آری صاحب دولت خدا فقط قائم آل محمد(عج) است. (1)
همچنین در آیه 141 آل عمران آمده است: ولیمحص الله الذین آمنوا و یمحق الکافرین. و تا خداوند افراد با ایمان را خالص گرداند و ورزیده شوند و کافران را تدریجا نابود سازد. ابن عباس می گوید: پیامبر اسلام (ص) فرمود: همانا علی وصی من است و قائم منتظر مهدی از فرزندانش می باشد که زمین را پر از عدل و داد می کند، پس از آن که از جور و ستم پر شده باشد، سوگند به آن کس که مرا به حق، بشیر و نذیر برانگیخت، کسانی که ثابت قدم بمانند محققاً از کبریت احمر عزیزتر و گران بهاترند، جابر بن عبدالله برخاست و عرض کرد: ای رسول خدا: آیا برای قائم از فرزندان شما غیبتی باشد؟ فرمود: آری سپس این آیه را تلاوت نمود.(2) برگرفته از سایت قائم (عج)
آیه 200آل عمران می فرماید: یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقو الله لعلکم تفلحون. ای کسانی که ایمان آورده اید (در برابر مشکلات و هوسها) استقامت کنید و در برابر دشمنان (نیز) استقامت نمایید و از مرزهای خود مراقبت به عمل آورید و تقوی الهی پیشه سازید شاید رستگار شوید.
محمد بن ابراهیم نعمانی در کتاب غیبت می گوید: از ابو جعفر محمد بن علی باقر(ع) درباره این آِه سوال شد، ایشان فرمودند: صبر کنید بر ادای فرایض و با دشمنان پایداری کنید و با امامتان( که انتظارش را می کشید مرابطه نمایید. (3)
تفسیر این آیه در منابع دیگر این گونه آمده است که: بزید بن معاویه عجلی از امام باقر(ع) نقل کرده که حضرت دربارة تفسیر این آیه فرمود: ای کسانی که ایمان آورده اید، بر انجام واجبات صبر و استقامت داشته باشید و در برابر آزار و اذیت دشمنان بردبار و صبور باشید و با امام خودتان حضرت مهدی منتظر (عج) در تماس و ارتباط باشید.(4)
منابع:
1- بحار الانوار ، ج 51 ، ص 54
2- ینابیع الموده ، ص 448 ؛ اثبات الهدی ، ج 6 ص 390 ؛ فرائد السمطین ، ج 2 ، ص 335
3-مکیال المکارم،ج2، ص586
4-ینابع الموده ، ص 421 ؛ غایه المرام ، ص 727 ؛ تفسیر برهان ، ج 1 ، ص 334